TY - JOUR JF - jmpir JO - J. Med. Plants VL - 19 IS - 73 PY - 2020 Y1 - 2020/3/01 TI - The impacts of inhalation aromatherapy with lavender essential oil on students’ test anxiety: a randomized placebo-controlled clinical trial TT - اثر رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس بر اضطراب امتحان دانشجویان N2 - مقدمه: گاهی اوقات اضطراب امتحان، موفقیت تحصیلی دانشجویان را کم می‌کند و می‌تواند باعث افت تحصیلی و مشکلات روحی روانی در دانشجویان شود. هدف: هدف از این مطالعه بررسی اثر رایحه اسطوخودوس بر کاهش اضطراب امتحان دانشجویان بود. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بر روی 33 نفر از دانشجویان پرستاری متقاضی امتحان پایان ترم درس نظری بهداشت جامعه 2 انجام شد. قبل از برگزاری امتحان، دانشجویان در دو گروه رایحه درمانی (16 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. در گروه رایحه درمانی 10 قطره اسانس اسطوخودوس در یک لیتر آب اضافه شد و این محلول توسط دستگاه بخور به مدت 15 دقیقه در فضا پخش شد؛ در حالی که در گروه کنترل فقط بخار آب (بدون اسانس) توسط دستگاه بخور در فضا پخش شد. اضطراب امتحان دانشجویان قبل و پس از مداخله با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان (Test Anxiety Inventory) در هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج: هیچ اختلاف معنی‌داری بین مشخصات دموگرافیک دو گروه وجود نداشت؛ همچنین اختلاف معنی‌داری بین دوگروه قبل و پس از مداخله از نظر اضطراب امتحان وجود نداشت. در حالی که در گروه رایحه درمانی، اضطراب امتحان پس از مداخله کمتر از اضطراب قبل از مداخله بوده است. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس اضطراب امتحان دانشجویان را کم نمی‌کند؛ اما در گروه رایحه درمانی، اضطراب امتحان به طور معنی‌داری پس از مداخله کاهش یافت و این دانشجویان ذکر کردند استشمام رایحه اسطوخودوس برای آنها خوشایند بود. این امکان وجود دارد که رایحه درمانی بر روی اضطراب‌های موقعیتی یا حاد مؤثر نباشد. SP - 100 EP - 108 AU - Jafarbegloo, Esmat AU - Ahmari Tehran, Hoda AU - Bakouei, Sareh AD - Midwifery Department, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran KW - Aromatherapy KW - IRCT KW - Lavender essential oil KW - Nursing students KW - Quasi-experimental study KW - Test anxiety UR - http://jmp.ir/article-1-2239-fa.html DO - 10.29252/jmp.1.73.100 ER -